camp
جبلي بازدید : 270 1390/05/24 نظرات (0)
ه نظرم اول باید مشخص کنید که برای چه نوع برنامه ای شما کیسه خواب میخواهید. قطعا کیسه خواب یک کوهنورد که به مناطق برفی و سردسیر میرود با کسی که به کمپینگ می رود خیلی متفاوته. از این نظر نمیشه یک کیسه خواب برای همه برنامه ها داشت مگر اینکه قابلیت کم شدن لایه یا امکانات مشابه رو داشته باشه.
به نظرم اندازه اون خیلی مهمه. چون من یک کیسه خواب دارم که تا دمای 0 درجه رو همین جوری جواب میده ولی خیلی بزرگه. تقریبایک سوم کوله 70 لیتری رو میگیره از این نظر فاکتور بدی به حساب میاد.
ولی قیمتش اون زمانی که خرید مناسب بود. 30 تومان خریدم. کیسه خواب فروشگاه جم بود.
به نظرم مهمتر از کیسه خواب طرز استفاده از اونه و مهیا کردن محیط استفاده از اون.
زیر سازی کیسه خواب خیلی مهمه. من به شخصه برای جلوگیری نم زدن از پانچو یا بارونی ام در زیر کیسه خواب استفاده میکنم. روی پانچو معمولا از فوم زیر انداز استفاده میکنم.
داخل کیسه خواب هم سعی میکنم با لیاس کم حجم در حد لباس زیر چسبون سربازی یا پلیور گرم کوله ام استفاده میکنم. معمولا بدنه داخلی کیسه خوابها یک لایه کم دارن و اونم لایه داخلی کیسه خواب که بهترین حالتش پشمی(توی کیسه خوابهای آمریکایی نظامی هست) ولی من همیشه از یک ملافه کم حجم و سبک استفاده میکنم که کاربریهای چند منظوره داره. با تعدد لایه در داخل کیسه خواب یک لایه هوایی بعنوان عایق به نگهداشتن دمای بدن شما کمک میکند.
همیشه هم از کلاه استفاده میکنم. چون سوز سرما از سر خیلی بیشتر اذیت میکنه و بیشتر حرارت بدن از سر دفع میشه.
ضمنا از جوراب مناسب هم استفاده میکنم.

یه تجربه هم بگم شاید یه روزی بدردتون خورد:
در یک برنامه ای ما با دوستان پس از 7 روز بارش مستمر مجبور به استقرار در محل شدیم.
با چادر دو نفره و 4 پتو. دما در ساعت 7 شب داخل چادر یخ میزد.
کف زمین کاملا خیس. برای ایزوله کردن کف از رطوبت من و دوستم شروع به تمیز کزدن کف از سنگهای بزرگ و تیز کردیم.
روی کف از شاخه های نازک درخت استفاده کردیم و پوشوندیم. روی اون از پلاستیک زباله های بزرگ سیاه کشیدیم و یه زیلو روش انداختیم. روی زیلو یک پتو نداختیم و قابل توجهتون بگم که با همه این داستانها از کف کاملا سرما محسوس بود و چنانچه یک شب روش میخوابیدیم نابود میشدیم. خلاصه از لایی کاپشن برای پوشش کمر و پایین تنه استفاده کردیم.
برای دو نفرمون حالا 3 تا پتو مونده که هر جوری حساب کنی تو اون سرما جور در نمیومد.(قابل توجه بگم که اسمشون پتو بود و آبروی پتو رو هم برده بودن)
خلاصه تصمیم گرفتیم بطور مشترک از پتو ها استفاده کنیم.
خلاصه اون شب از شدت سرما اون چند شب من و دوستم همدیگر رو بغل میکردیم و زیر پتو ها میخوابیدیم.
سعی میکردیم یه فاصله هایی بین بدنمون و پتو هم ایجاد کنیم و خودش غیر از اینکه عایق میشد هوای نفس ما هم اون و گرم میکرد که واقعا مطبوع بود.
اون چند شب اونقدر تجربه شد که بعد از اون شب و شب دوم به کلی بچه های دیگه هم این و یاد دادیم و تونستن بعد از اون شب سخت بخوابند.