loading...
camp
جبلي بازدید : 189 1390/05/24 نظرات (1)




سلام ...!

ضمن خوش آمد گویی به شما دوست عزیز این برنامه روزانه كمپ تفریجی ما به صورت ساعتی می باشد و بدیهی است این برنامه به صورت پیشفرض تهیه شده است و ممكن است با نظرات خوب شما
كاملتر میگردد...  

با تشكر- جبلی

روز

سه شنبه  90/6/8

چهار شنبه 90/6/8

پنج شنبه  90/6/10

جمعه   90/6/11 

شنبه  90/6/12

ساعت

صبح

 روزه ایم

تقسیم گروهی

شكاربهمراه آموزش

كوهنوردی وطبیعت گردی

ساعت11 برگشت

عصر

ساعت 14 حركت

استقرار نهایی #

رود خانه خروشان

+

-

شب

تا ساعت 18 استقراراولیه

جنگ شبانه1*

جنگ شبانه2*

جنگ شبانه3*


  

*ستاره  : به معنای برنامه گروهی و شخصی هر گروه میباشد  كه با مشورت وهماهنگی داخلی در مقابل گروه دیگر اجرا خواهد شد .

#مربع : استقرار نهایی بدین معناست اگر گروهی مایل به احداث خانه درختی جهت بهره مند شدن ازلذت و امنیت آن است میتواند در این زمان اقدام نماید.

+بعلاوه : یعنی هنوز برنامه ای خاص برای آن پیش بینی نشده است .

بزودی ادامه دارد...

جبلي بازدید : 200 1390/05/25 نظرات (9)

چگونه در طبیعت سرپناه پیدا کنیم؟

هنگامی که تلاش می کنید تا از طوفان بگریزید و یا زمانیکه پس از طی روزی پر تلاش از راهپیمایی، شناسایی و یا پیمایش کوهستان فقط به دنبال محلی برای استراحت می گردید

 

پیدا کردن یک سرپناه اولین اولویت شما خواهد بود.ابتکار داشته باشید و از آنچه که دارید و آنچه که مادر طبیعت در اختیار شما قرار می دهد استفاده کنید تا یک سرپناه امن را بیابید و یا درست کنید.زندگی در شرایط سخت ، زندگی در شرایط سخت ، مهارت زنده ماندن در طبیعت ، سازگاری با طبیعت ، سازگاری با طبیعت ،هنر زنده ماندن در شرایط سخت ، زنده ماندن در طبیعت ، بقا در طبیعت ، مهارت های زنده ماندن در شرایط سخت ، مهارت های زنده ماندن در شرایط سخت ،غارنوردی ، غارنوردی ،غار ، تله ، تله گذاری ، تله گذاری ، جهت یابی ، جهت یابی ، آتش ، آب ، چاقو

 

جبلي بازدید : 154 1390/05/25 نظرات (0)

جمع آوری آب در طبیعت

اگر در طبیعت با کمبود منابع آب تازه مواجه گردیدید باید برای جمع آوری آب قابل شرب دست به کار شوید.هرچقدر آب بیشتری جمع آوری کنید شانس بقای شما در شراط سخت افزایش می یابد.

 

یک روش جمع آوری آب استفاده از گودال زیر زمینی است.برای راه اندازی این سیستم شما به یک صفحه پلاستیکی،وسیله حفاری، یک شلنگ یا وسیله مشابه و یک سنگ احتیاج خواهید داشت.منطقه مرطوبی که در بیشتر ساعات روز آفتابگیر باشد را انتخاب کنید.گدال کاسه مانندی به قطر 90 سانت و عمق 60 سانتیمتر با چاهکی در وسط حفر نمایید.این چاهک می بایست مسطح و در ابعاد مناسب جهت نگهداری ظرف جمع آوری آب باشد.ظرف را درچاهک قرارداده و شلنگ را درون آن گذاشته و به بیرون گودال اصلی هدایت کنید.روی گودال را با پلاستیک پوشانده و لبه های آن را بوسیله سنگ و خاک در جای خود ثابت کنید.سنگ را برروی پلاستیک قرار داده و اجازه دهید تا  حدود 45 سانتیمتر در گودال آویزان و شکل مخروط وارونه ای را پیدا کند.مطمئن شوید که سیستم مستقر و پایدار است.

 

جبلي بازدید : 173 1390/05/25 نظرات (0)

افروختن آتش

ت

وانایی افروختن آتش در برخی از موقعیت ها تنها راه بقا و زنده ماندن افراد  را در طبیعت فراهم می آورد.

 

آتش علاوه برآنکه امکان تهیه غذای گرم را به ما می دهد می تواند بعنوان عامل گرمازا، تهیه آب بهداشتی، استریل کردن بانداژ، ایجاد علایم درخواست کمک، محافظت در برابر حیوانات و ساخت تجهیزات و ادوات بکاربرده شود. با وجود تمامی مزایای این عنصر طبیعی، استفاده از آن بدون درنظر داشتن نکات ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود.قبل از آشنایی با روشهای مختلف افروختن آتش میبایست با اصول اولیه آن و مثلث آتش که شامل سوخت، گرما و اکسیژن می باشد، آشنا شویم. حذف هریک از این عوامل موجب خاموشی آتش شده و سهم هریک نیز در ایجاد یک آتش بهینه بسیار مهم می باشد.به منظور افروختن آتش باید ابتدا بدنبال یک مکان خشک گشته و آتش را از وزش باد شدید مصون نگاه دارید. اگر در یک منطقه جنگلی و یا یک بوته زار هستید سعی کنید قبل از هرچیز به منظور جلوگیری از گسترش آتش محوطه ای به قطر 1 متر را از انواع بوته های خشک و مستعد آتش گیری پاک نمایید.

 

جبلي بازدید : 257 1390/05/25 نظرات (0)

جهت‌یابی با نشانه‌های طبیعی

هرگونه‌ای از درختان برش‌ها و خصوصیات خاصّ خود را دارد. باد و آفتاب بر درختان تأثیر می‌گذارند و این سرنخی است برای محاسبه جهت شمال-جنوب.

 

این روش‌ها خیلی قابل اطمینان نیستند. مثلاً «باد غالب» ممکن است حالت عادی را به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر دهد و باعث تغییر و انحراف آن شود. همچنین در جنگل‌های انبوه -به دلیل عدم نفوذ و رسوخ آفتاب درون آن‌ها- برخی روش‌ها کارا نخواهند بود. اگر از علامت‌های طبیعی استفاده می‌کنید، برای تصمیم‌گیری، باید هر چند تا علامت مختلف را که می‌توانید پیدا کنید.بسیاری از روش‌های زیر بر اساس آفتاب هستند: در نیمکره‌ی شمالی زمین، جهت رو به جنوب در معرض آفتاب بیشتری است. تابش خورشید رشد شاخه‌ها و برگ‌ها را زیاد می‌کند.

 

جبلي بازدید : 199 1390/05/25 نظرات (0)

پخت و پز از طریق گل در طبیعت

با دستان مرطوب مقداری گل نرم را بر روی صفحه ای صاف پهن کنید. غذا را درون آن قرار دهید و لبه های صفحه گلی را بر روی غذا برگردانید.

 

این بسته را روی خاکستر داغ قرار دهید تا پخته شود. شما مجبور نیستید پولکها، پوست و پرهای حیوانات را بکنید فقط امعا و احشاء آنها را بیرون بیاورید. پولکها، پرها و یا پوست حیوانات به گل سفت شده می چسبند و وقتی غذا پخته شد به راحتی از آن جدا میشوند. زمان پخت بین نیم تا یک ساعت است. برای تسریع کردن پخت قالب گلی را با خاکستر بپوشانید.اجاق در درون پشته ای از خاکاگر برای مدت طولانی در نقطه ای مستقر میشوید میتوانید در درون خاک اجاقی نسبتاً دائمی بسازید.با فاصله ای 2 پایی از لبه پشته خاکی، تیر چوبی نوک تمیزی به طول 4-3 اینچ (cm 10-7) را بر بالای سوراخ فرو کنید. این چوب مثل دودکش عمل میکند.درست به اندازه یک پا در زیر محل فرو بردن دودکش حفره ای در درون پشته ایجاد کنید، با ایجاد دهانه کوچکی برای آن شکلی شبیه کندوی عسل به آن بدهید. آنقدر بکنید تا به تیر چوبی برسید. درون حفره را با دستهای خیس صاف کنید. حالا تیر چوبی را بیرون بیاورید.با ایجاد آتش کوچکی در درون حفره دیواره ها را سفت کنید.برای پخت غذا، از قبل به منظور گرم کردن فضای داخل حفره آتشی روشن کنید. خاکسترها را از آن خارج کرده و برگ، تکه چوب و یا سنگی درون آن قرار دهید، غذا را روی لایه گلی بگذارید. ورودی حفره و دودکش را ببندید. بسته به اندازه غذا، ظرف نیم ساعت یا بیشتر پخته میشود.

 

جبلي بازدید : 149 1390/05/25 نظرات (0)

گم شدن در طبیعت

گم شدن به آسانی اتفاق می افتد. اینکه چگونه میتوانید با استفاده از وسایل موجود در طبیعت زندگی کنید.

قبل از ترک اتومبیل خود و ورود به هر فضای ناشناخته ای دیگران را از مقصد خود مطلع کنید و یا مقصد مسیر و زمان بازگشت خود را به صورت مکتوب به جا بگذارید. این کارها را همیشه انجام دهید حتی اگر قصد دارید برای مدت زمانی کوتاه وارد محیطی شوید که با آن آشنایی کاملی دارید.احتمال شکستن پای شما در چند متری منزلتان به همان اندازه میباشد که در 10 کیلومتری چادرتان.همیشه وسایل ضروری مثل چاقوی شکاری، قطب نما، کبریت در محفظه ضد آب، بادگیر یا پانچو را همراه داشته باشید.برای سفرهای طولانی تر حتماً وسایل ضروری لیست شده در این کتاب را تهیه کنید.معلومات و آگاهی اولین قدم برای غلبه به ترس است. این معلومات میتواند به وسیله اعتماد به وسایل همراه، استفاده از تجهیزات، فعالیتهای متقابل افراد گروه و مهارتهای فردی در زنده مانی تقویت شود.شناخت بوها، صداها و مشخصات فیزیکی منطقه، تغییرات آب و هوا، و نحوه ارتباط برقرار کردن شما میتواند کمک شایانی به زندگی شما کند.امید به زنده ماندن کلید زنده ماندن است.

 

جبلي بازدید : 172 1390/05/25 نظرات (0)

مهارتهای عبور از رودخانه

دسترسی به كوهستان و قله‌های سر به فاك كشیده یا به عبارت بهتر كوهپیمایی در هر كشوری اغلب با عبور از زمین‌های كم ارتفاع، دره‌ها، خط القعرها همراه است

 

و طبیعتاً در این گذرگاه‌ها، رودخانه‌ها نقش حساسی در دسترسی به این مناطق دارند.بررسی مسیر، شیب، شدت جریان آب رودخانه، پل‌های موقت محلی، پیچ و خم رودخانه و نحوه عبور از آنها مواردی است كه باید با دقت و هماهنگ با تعداد و قدرت و كارایی اعضای گروه به سرپرستی فردی شایسته انجام گیرد تا برنامه مورد نظر با موفقیت به پایان رسد. توجه داشته باشید اجرای برنامه موفق فقط رسیدن به مقصد نیست بلكه برگشتن به سلامت به مبداء نیز مورد نظر است. در این مقاله تحت عنوان «مهارت اولیه» خلاصه‌ای از نحوه عبور از رودخانه ارایه می‌شود.هنگام بارش شدید باران، جریان رودخانه‌ها قوی‌تر شده و می‌توانند مشكلات بسیار زیادی برای كوه‌پیمایان و افرادی كه برای طبیعت گردی به كوهستان می‌روند، فراهم آورند. عبور از جریان شدید رودخانه‌ها می‌تواند مشكلاتی فراتر از خیس شدن كفش یا لباس و حتی لغزیدن پا و افتادن در آب را ایجاد نمایند. راه حل اصولی اجتناب از برخورد با این نوع جریان‌های شدید، هنگام كوه‌پیمایی و اجرای برنامه‌های گلگشت است.

 

جبلي بازدید : 325 1390/05/25 نظرات (0)

چگونه درخواست کمک کنیم!!!

اگر موبایل به همراه دارید امیدوار باشید که اولاً سالم بوده و شارژ داشته و از همه مهمتر محلی که شما در آن قرار دارید تحت پوشش شبکه مخابرات تلفن همراه باشد

 

و از آنجایی که اکثر مناطق گردشگری طبیعی ما در ایران خاصیت اخیر را ندارند پس باید به گونه دیگری درخواست کمک نمایید. مهمترین و اولین کاری که می بایست انجام دهید آن است که باید خود را در معرض دیدن و شنیدن دیگران قرار دهید. اگر مجبور به ایجاد سرو صدا جهت شنیده شدن و دریافت کمک هستیدد بدانید که در این مواقع فریاد زدن آخرین راه و کم بازده ترین آنها است زیرا اولاٌ صدای انسان تا فاصله چندان زیادی قابل شنیدن نبوده و دوماً این کار انرژی زیادی را به هدرمی دهد. بهترین وسیله در این هنگام استفاده از یک عدد سوت خصوصاً جهت کودکان است. متد شناخته شده درخواست کمک به وسیله سوت ، سه بار دمیدن در آن می باشد.جهت درخواست کمک با استفاده از روش های بصری نیز می توانید در یک محوطه با ز آتش عظیمی افروخته و با نزدیک شدن هلیکوپتر امداد و نجات شاخه های تازه کاج و یا سایر درختان را در آتش بیاندازید تا با ایجاد دود زیاد جلب توجه نماید. همچنین می توانید با گسترانیدن یک پتوی نجات یا هر چه که رنگ درخشانی داشته باشد جلب توجه و درخواست کمک نمایید.

 

جبلي بازدید : 210 1390/05/25 نظرات (0)

انواع قلابهای ماهیگیری

در تمام دورانها، ماهیگیران راههایی را برای صید ماهی اختراع و امتحان کرده اند. نخ و قلاب یگانه روشی بود که قرنها باقی بود. انواع قلاب های ماهیگیری

 

 نتیجه آزمونهای پر زحمت تلاش جمعی از صدها ماهیگیر در نسلهای متفاوت به طراحی قلابهای ویژه با دهانه، کمان، ساق، پیکان و چشم قلابهای ویژه انجامید.   اصولأ تفاوت بین دوره ما و دوران گذشته در خصوص محصولات پیشرفته، در مفهوم سرعت، ابزارهای تولید پیچیده و مواد تشکیل دهنده می باشد.

جبلي بازدید : 276 1390/05/25 نظرات (0)

چگونه به صید یک ماهی رودخانه ای برویم

در این مقاله به صورت آمیانه صید ماهی دریاچه ای کپور را ولوازم بخصوص آن به صورت کامل شرح دادیم

 

و در این مقاله در باره چگونگی صید یک ماهی رودخانه ای را باسیستم ماهیگیری معروف یه رودخانه ای شرح می دهیم.اولین فاکتور انتخاب لوازم ماهیگیری برای صید ماهی روخانه این  می باشد که ماهی هدف مشخص باشد ما باید از قبل بدانیم که چه ماهی را می خواهیم صید کنیم تا برا اساس آن سیستم ماهیگیری را تهیه کنیم نگران نباشید برای هر نژاد ماهی نمی خواهد یک چوب و چرخ و سیستم ماهیگیری تهیه کنید سیستم ماهیگیری هم و جود دارد که بتوان از آن استفاده های زیاد کرد و ماهیهای زیادی با نژاد های گونا گون صید کرد.قبل از پرداختن به این موضوع که ما چه وسایل ماهیگیری را باید داشته باشیم به این موضوع می پردازیم که چه ماهی های را ما مد نظر داریم برای صید در رودخانه .ماهی قزل آلا ، ماهی زرپر ، ماهی زردک ، ماهی شیربت ، ماهی سفید رودخانه ای و . .دوستان باید مد نظر داشته باشید که اگر می خواهید  یک چوب و چرخ ماهیگیری داشته باشید برای صید تمام ماهی های بالا باید میانگین تمام سیستم ها را گرفت و یک چوب چرخ را تهیه کرد .

 

جبلي بازدید : 401 1390/05/25 نظرات (2)

چرا خرس ها به شكارچیان حمله می كنند ؟

كیفیت حمله خرس ها چگونه است ؟ دنیایی است از ضربات خرد كننده و مهیب ، دندانهای فرو رفته در عضلات ، پنجه های فرورفته در گوشت و پوست و مردم خورده شده!

 

اشتباه نكنیداین یك رویا نیست ، بلكه نتیجه آماری گیری  یك پایگاه اطلاعاتی مربوط به بیش از 500 حمله خرس  می باشد كه از اوایل سال 1900 در آلاسكا رخ داده است.تحلیل كننده این آمار تام اسمیت  محقق و زیست شناس آمریكایی می باشد. اسمیت از معدود انسانهایی است كه می تواند الگوهای موجود در پایگاه های اطلاعاتی را تجزیه و تحلیل كند و تحقیقات او نشان می دهد حملات خرس ها چیزی جز حوادث اتفاقی نیست .با كنار زدن خشونت ازظاهر  این برخوردها شما می توانید این سوال قدیمی طبیعت مردان را كه «چرا خرس ها حمله می كنند؟ دریابید.»

 

جبلي بازدید : 164 1390/05/25 نظرات (0)

انتخاب مناسب ترین چادر مسافرتی

انتخاب نامناسب چادر سفری می تواند گردش شما را به جهنمی بدل نماید.

 

بطور کلی انتخاب درست وسایل کمپینگ خصوصا در شرایط خاص جوی مسئله ای حیاتی است که گاه زندگی شخص را نجات می بخشد. حداقل ضرر انتخاب نامناسب شما برگشتن از سفر و یا مراجعه به یک مسافرخانه ارزان قیمت و بی کیفیت با کوله باری از خاطرات بد خواهد بود.اگر کمی وقت صرف مطالعه انواع، کیفیت، قابلیت های مختلف چادر نمایید در شرایط حساس و در یک شب بارانی در چادر به خود خواهید بالید. از نظر شکل ظاهری چادر های مسافرتی در چند نوع هستند:چادر های چارچوب دارFrame Tent: این نوع چادر بهترین و بیشترین فضا و سقف آزاد جهت ایستادن را دارد. فضای خواب، آشپزی و نشستن در آن از هم جدا هستند. قاب یا چارچوب در این چادر از جنس استیل است. لایه محافظ شرایط بد جوی (Fly/fly sheet/rainfly) در این چادر از جنس کتان یا گاهاً الیاف مصنوعی است.چادر گرده ماهى Ridge Tent: چادری است مثلثی با یک تیر افقی در طول چادر که توسط دو تیرک عمودی در ایتدا و انتهای چادر حمایت می شود.

 

جبلي بازدید : 139 1390/05/25 نظرات (0)

کمپینگ در کویر

اگر میخواهید در صحرایی اقامت کنید حتماً یک شب آزمایشی در آن آنجا بمانید.

نقشه و برنامه سفر

نقشه ای دقیق از مسیر حرکت و محل اسکان تهیه کنید و یک نسخه از آن را نزدیک دوست بگذارید و او را از زمان بازگشت مطلع سازید. چنانچه به موقع بازنگردید گمشدن شما را به مسئولین اطلاع خواهند داد. درحین سفر راه و مسیر حرکت را رها نکنید. چون در این صورت تمام عوارض و صخره ها را شبیه هم خواهید دید و بنابراین گم خواهید شد. درصورت داشتن هرگونه مشکلی در مسیر حرکت و یا درصورت تغییر نقشه حرکت، رابط خود را مطلع سازید.

جبلي بازدید : 681 1390/05/25 نظرات (0)

وسایل گرمایش در کمپینگ

ذهنیتی كه از كویر پیش از هر چیز دیگری به ذهن خطور می کند، هوای گرم و غیر قابل تحمل آن است

 

اما می توان به این مطلب اذعان داشت که در بیش از نیمی از سال شما می توانید شبهای بسیار سردی را در کویر تجربه کنید .نكته مهم سرمای شبها در ماه های آخر فصل پاییز و فصل زمستان می باشد و که نیز جزو هیجان و جذابیتهای تورهای طبیعتگردی است ، در این مقاله چند روش برای گرمایش كمپ و به ویژه چادرها را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

 

جبلي بازدید : 151 1390/05/25 نظرات (0)

ظروف غذا در كمپینگ

آتش در اجاقی شبیه سوراخ کلید:این نوع آتش هم برای گرم شدن و هم پخت و پز بسیار مناسب است

 

، ابتدا آتشی به شکل چادر بومیان آمریکا در قسمت دایره شکل سوراخ کلید بسازید. وقتی که آتش به ذغالها رسید آن را به طرف قسمت باریک محل آتش برانید و کباب پزی از جنس شاخه های سبز بر روی سنگهای اطراف آتش بسازید، حالا میتوانید غذا پختن را شروع کنید. قسمت عمده آتش شروع به سوختن میکند و شما میتوانید درصورت نیاز آتش به ذغال اضافی آن را سریعاً آماده کنید.ظرف مخصوص پخت از جنس بامبو:آب و یا انواع سوپ ها را میتوان در ظروف بامبویی پخت. برای پراکندن گرما و محافظت از ظروف چوبی تان دربرابر شعله های آتش میتوانید یک تکه فلزی از قوطی کنسرو و یا ورقه‌های آلومینیومی را در زیر ظرف بامبویی خود قرار دهید.


جبلي بازدید : 173 1390/05/25 نظرات (0)

جنگل نوردی و آنچه که باید بدانیم

جنگل نوردی یکی از برنامه های مفرح و با هیجان کوهنوردی است.ولی خطر آن کمتر از خود کوهنوردی نیست .

 

پس مهمترین مساله در این گونه برنامه ها رعایت یک سری تذکرات است. اول آن که هرگز بدون راهنما آن هم راهنمای محلی اقدام به این کار نکنید. سعی کنید چند بطری آب به همراه داشته باشید ؛چون در جنگل معمولا آب کم است. همیشه احتمال بارش باران را در جنگل بدهید؛به خاطر همین کاوری برای کوله پشتی تان تهیه کرده تا در موقع باران وسایلتان خیس نشود.به هیچ عنوان با کفش سبک جنگل نروید زیرا گل به آن میچسبد و حرکت را کند میکند. به هیچ عنوان از راهنما جدا نشوید چون همه جای جنگل شبیه هم است. قبل از حرکت اطلاعاتی از قبیل نوع پوشش گیاهی منطقه و نوع حیواناتی که در آن منطقه یافت میشود و... داشته باشید. اگر در مسیر از روستایی رد شدید به خانه ها نزدیک نشوید تا دچار خطر سگ گرفتگی نشوید. از داخل باغها و دیگر محصولات کشاورزان عبور نکنید. حتی الا مکان وسایلی مانند: تبر ،طناب،چاقوی تیز،قطب نما،نقشه و غیره به همراه داشته باشید. هواستان باشد که کسی از گروه جدا نشده باشد .


جبلي بازدید : 180 1390/05/25 نظرات (0)

جنگل نوردی

نکته هایی که هنگام سفر به مناطق طبیعی باید مورد توجه قرار دهید

 

آن روز زندگی رنگ طلوع به خود گرفته بود. در یک صبح آفتابی کوله پشتی اش را از وسایل سفر پر کرد و پوتین هایش را پوشید. تصمیم گرفته بود از هیاهوی شهر رها شود و خود را در آغوش امن طبیعت رها کند. مقصد یکی از جنگل های ایران بود. پدربزرگ همیشه از زیبایی های جنگل می گفت، از لمس تجربه زیستن در اعماق سبز جنگل و رهایی از روزمرگی ها، از حس گم شدن میان ستاره ها و بوی شب بو و صدای بوف ها...جنگل نوردی یا طبیعت گردی از فعالیت های هیجان انگیز و فرح بخشی است که هدف از انجام آن مشاهده مناظر و طبیعت و سیر و سیاحت در سرزمین های بکر است.ایام نوروز بهترین فرصت برای گشت و گذار در مناطق جنگلی و سرسبز کشور و سپری کردن لحظات زیبای بهاری در پناه برگ های سبز درختان و آوای خوش چلچله ها است.اما باید توجه داشت، مسئولیت بزرگی به عهده طبیعت گردها و جنگل نوردها است. حفظ این منابع طبیعی با رعایت قوانین و مقررات مرتبط، پیشگیری از وقوع حادثه و جلوگیری از خطراتی مانند آتش سوزی، از نکاتی است که باید به آن توجه کرد. از طرف دیگر باید دانست، خطرات جنگل نوردی کمتر از دیگر برنامه ها مانند کوهنوردی یا کویرنوردی نبوده و آگاهی از خطرات زیست محیطی مانند رویارویی با حیوانات وحشی، خطر گم شدن و... و دانستن راهکارهای مقابله با این خطرات ضروری است.

 

جبلي بازدید : 110 1390/05/25 نظرات (0)

جنگل پیمایی در سیسنگال

جنگل سیسنگان در اصل یک پارک جنگلی به وسعت 700 هکتار است که در 30 کیلومتری شرقی چالوس قرار دارد برای دسترسی به آنجا باید ابتدا رفت

 

چالوس و بعد به طرف شهر نور حرکت کرد و بعد از 30 کیلومتر به سیسنگان می رسید 2 درب ورودی دارد و دقیقا روبروی جنگل دریا است که جای خیلی خوبی برای خانواده است چون به راحتی بدون پیاده روی زیاد به جنگل خیلی زیبایی می رسید البته تو عید اونجا شلوغه.پارك جنگلی سی‌سنگان از قدیمی‌ترین پارك‌های جنگلی ایران در 30 كیلومتری شرق نوشهر و در مجاورت دریا و جاده‌ ارتباطی نوشهر به نور قرار دارد و دارای ساحل زیبای دریا،تنوع پوشش گیاهی، امكانات رفاهی مانند پارك بازی، آلاچیق زیبا برای اقامت، رستوران و جاده‌های جنگلی این پارك را به مركز مهم جذب مسافر درشمال كشور تبدیل كرده است.

 

جبلي بازدید : 157 1390/05/25 نظرات (0)

جنگل نوردی در گلستان

پارک ملی گلستان، بهشت گمشده ایران زمین، جواهر جنگل های شمال در شرقی ترین نقطه استان گلستان

 

اکنون یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی، ۳۰۲ گونه جانوری، هشت گونه ماهی و حشرات متنوع را در خود جای داده و به همین سبب هر بیننده علاقه مند بومی و غیربومی را مسحور زیبایی های نهان خود کرده است . جنگل گلستان یکی از 9 زیست بوم حفاظت شده جهانی در ایران است که هر ساله مبلغ زیادی جهت حفاظت از این منطقه هزینه میشود و دست رسی به آن متضمن صدور مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است. این منطقه در نقطه مرزی استان گلستان و خراسان شمالی واقع شده است.از نظر اقلیمی این پارک در بخش غربی از آب وهوای نیمه مرطوب و معتدل و در بخش های جنوبی و شرقی از آب و هوای سرد، خشک و نیمه خشک با اختلاف بارندگی سالانه میان ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر برخوردار است. وجود مناطق جنگلی و استپی، مناطق حفاظت شده، آبشارهای زیبا و منحصر به فرد طبیعی در این منطقه، خلقت بی نظیر و بی بدیل آفریدگار توانا را به رخ هر بیننده ای می کشاند.در این پارک آبشارهای زیبایی وجود دارد که مسافران در کنار این آبشارها و رودخانه های آن به استراحت می پردازند.علاوه بر آبشار زیبای آق سو، آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر ۳۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد.

 

جبلي بازدید : 157 1390/05/25 نظرات (0)

تجهیزات كمپینگ

برای انجام این سفر که می بایست لوازم تهیه شده حداقل وزن را داشته باشند و حداقل فضا را اشغال کنند .

 

گاز( خوراک پزی سفری )

با توجه به ارتباطی که با سایر جهانگردان در جهان داشتیم متوجه این مشکل شده بودیم که وسیله ای که هم نقش خوراک پزی و هم وسیله گرمایی برای ما باشد باید جزء اساسی وسایل سفر باشد به این منظور گاز سفری ای تهیه نمودیم با حجم کم و وزنی حدود یک کیلو که دارای قابلیت استفاده از پنج نوع سوخت – گاز – بنزین – نفت – گازوییل و پارافین – را دارا باشد .این وسیله دارای کپسولی با وزن 800 میلی لیتر می باشد که سوخت مورد نظر در آن ریخته می شود و به وسیله پمپاژ کردن به گاز تبدیل شده و به مخزن اصلی به وسیله لوله ای منتقل می شود تا در جهت گرمایی و پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد که تصویر آن در زیر می آید . را هموارتر سازد.

جبلي بازدید : 94 1390/05/25 نظرات (0)

كمپینگ تابستانی

 

معمولا كمپینگ و چادر زدن در طبیعت را همراه با دانسته‌هایی می‌دانند كه با عنوان « هنر زنده‌ ماندن در طبیعت » شناخته می‌شود. هاشمی تاكید می‌كند: «در این روزگار بیش از هنر زنده ماندن در طبیعت نیازمند « هنر زنده‌ ماندن طبیعت » هستیم تا كمتر موجب تخریب نعمت‌های خدادادی برگشت‌ناپذیرمان شویم.»  مطلب پیش رو كلیدهای اجرایی همان هنر زنده‌ ماندن طبیعت و لذت بردن از آن است به ویژه در تابستان.

 

جبلي بازدید : 272 1390/05/25 نظرات (0)

رویارویی با حیوانات در جنگل پیمایی

در صورت رویارویی با حیوانات وحشی مانند خرس، خونسردی باید به طور کامل حفظ شود. اکثر خرس ها، تمام تلاش خود را برای دور شدن از انسان ها انجام داده

 

و فقط در مواردی که احساس کنند، انسان قصد آزار رساندن به آنها را دارد، حمله می کنند. واکنش نشان دادن یا حالت دفاع گرفتن زمانی که خرس ها به افراد نزدیک تر می شوند، برای آنها تهدید به شمار رفته و ممکن است این حیوانات تصمیم به حمله بگیرند.برقراری ارتباط چشمی با خرس ها یک نوع تهدید برای این حیوان به شمار آمده و ممکن است درصدد آسیب رساندن برآید. در موقع نزدیک شدن این حیوان با حفظ خونسردی باید از ارتکاب اعمالی مانند بالا رفتن از درخت، دفاع یا صحبت کردن با صدای بلند و جیغ زدن پرهیز کرد و توجه به این نکته ضروری است که انسان نباید هرگز بین یک خرس مادر و فرزندش قرار گیرد و در صورتی که این اتفاق بیفتد، لازم است هر چه سریع تر از بچه خرس فاصله گرفته شود.استفاده از اسپری فلفل، حرکت دستان یا پرتاب سنگ و چوب در هنگام حمله این حیوان مؤثر است. این گونه جانوری در مناطقی مانند جنگل های کالاهو و ارسباران (واقع در مناطق شمالی) ایران یافت می شود. در این مناطق خرس قهوه ای، شغال و گراز بیشترین گونه های زیستی را تشکیل می دهند.


جبلي بازدید : 123 1390/05/25 نظرات (0)

سفر به طبیعت

در سفر است كه افراد نشان می‌دهند می‌توانند كار گروهی انجام بدهند یا نه. كار گروهی (Teamwork) مفهومی است كه دستیابی به آن در سفرها سخت‌تر از هر جای دیگری  است.

 

در این میان سفرهایی كه بر مبنای طبیعت گردی است احتیاج بیشتری به هماهنگی و همكاری همسفران دارد. برای داشتن سفری دلچسب و مفید اصولی وجود دارد كه رعایت آن سفر را برای همه جذاب تر می‌كند.بدون برنامه‌ریزی، سفر به طبیعت می‌تواند به سفری دردسرساز تبدیل شود. بنابراین یكی از كار‌های یك مدیر سفر این است كه پیش از سفر با همه اعضاء صحبت كند و با در نظر گرفتن علایق و سلایق همه آنها برنامه‌ای نسبتاَ دقیق طراحی كند.بعد از برنامه ریزی برای سفر كه اصولاَ باید پیش از سفر كارهای مقدماتی آن را انجام داد.انتخاب مدیر: یكی از اصول اولیه سفر تعیین مدیر در سفر‌ است. حساسیت، انعطاف‌پذیری، شوخ طبعی و مهارت برقراری ارتباط با همه اعضای كوچك و بزرگ سفر از دیگر ویژگی‌های مدیر است.در سفر به طبیعت تجربه حرف اول و آخر را می‌زند اگر جوانی در گروه تجربه برگزاری سفر گروهی را دارد حتماً كار مدیریت را به او بسپارید. سپردن كارها به جوان‌های با تجربه می‌تواند سفر لذت بخش‌تری را ایجاد كند.

جبلي بازدید : 191 1390/05/25 نظرات (0)

پخت سیب زمینی در کمپ

اگر چه پخت این غذا ها بسیار آسان است اما از مواد مورد نیاز و انرژی زایی تهیه می شوند که قوای مورد نیاز طبیعت گردان، کوهنوردان را در سفرها تامین می نمایند.

 

شاید با دیدن این تاپیک در دل به آن خندیده باشید اما پس از مطالعه کامل متوجه می شوید که پخت سیب زمینی هم دارای رموزی است که به بهتر شدن مزه آن کمک می نماید سیب زمینی سرشار از هیدراتهای کربن است که مهم ترین منبع تامین انرزی می باشد. استورهای ذیل برای یک نفر تهیه شده و مواد مورد نیاز آنها نیز عموماً مشترک و عبارتست از: سیب زمینی، کره یا روغن مایع، نمک و فلفل، پیاز، ادویه، آلمینیوم فویل ضخیم.قبل از شروع آموزش انواع روش پخت سیب زمینی در کمپ به نکات عمومی زیر که مختص انواع روشهای پخت است توجه نمایید:1- قبل از پخت سیب زمینی ها را خوب بشویید2-قبل از پیچیدن سیب زمینی در فویل( به منظور ذغالی و سیاه نشدن) حتماً سیب زمینی ها را با چنگل سوراخ کنید3-از فویل ضخیم و در صورت در دسترس نبودن از دو لایه فویل نازکتر استفاده کنید4-معمولاً سیب زمینی های پختنی پوست کلفت تری نسبت به سایر سیب زمینی ها دارند5-از برخورد شعله مستقیم با سیب زمینی خود داری نمایید تا از سیاه و خاکستر شدن آن جلوگیری شود. بهترین شیوه استفاده از ذغال یا چوب های قرمز و فاقد شعله استسیب زمینی ساده: سیب زمینی ها را از وسط دو نیم کنید( با پوست) و هر تکه را به کمی روغن و یا ترجیحاً کره آغشته نمایید. پس از سوراخ کردن آنها را در فویل پیچیده  بر روی ذغال گداخته و یا در کنار اجاق کمپ به مدت 30 دقیقه بگذارید تا کاملا بپزدسیب زمینی پخته و پیاز: سیب زمینی را در صورت لزوم نصف کرده در داخل هر نیمه را  از پیاز خرد شده ریز پر نمایید. بر روی این مجموعه تکه کوچکی کره قرار داده سپس در فویل پیچیده مانند سیب زمینی ساده بپزید.

 

جبلي بازدید : 137 1390/05/25 نظرات (0)

چطور یک شب در طبیعت بمانیم؟

هیچ کس نمی تواند منکر لذتی شود که یک شب خوابیدن در چادر و یک روز کامل در هوای آزاد زندگی کردن دارد.

 

نوروز فرصت خوبی است تا دست خانواده تان را بگیرید و آنها را از تجربه یک سفر طبیعت گردی بهره مند کنید.برای ترتیب دادن چنین سفری، باید چند نکته ساده را از قبل بدانید و بعد به کوه و دشت و دمن بزنید.1- کمپ زدن در طبیعت به وسایل بیشتری نسبت به سفرهای عادی احتیاج دارد. کوله پشتی، کیسه خواب، چادر، آب، غذای مناسب، نقشه منطقه، قطب نما یا جی پی اس، انبر دست چند کاره، سوزن و نخ، ناخن‌گیر، سوت، کفش مناسب پیاده روی، جعبه کمک‌های اولیه، الکل جامد، مواد ضد عفونی‌ کننده، چاقو، چراغ قوه، باطری، کبریت، فوم برای زیر کیسه خواب‌ها، فندک، از آن دسته وسایلی است که همیشه باید در هر سفری که به طبیعت دارید همراهتان باشد.2- پیشنهاد می کنیم یک دوربین عکاسی، دوربین دوچشمی و وسایل پخت و پز هم همراهتان ببرید. این ها به شما کمک می کنند تا با خیال راحت در طبیعت لم بدهید و از فضای اطرافتان لذت ببرید.

 

جبلي بازدید : 305 1390/05/25 نظرات (0)

آشنایی با مارک های روی ادوات و تجهیزات

سلام به همه دوستان
حتما بارها برای ما پیش اومده که روی تجهیزاتمون علی الخصوص پوشاک، کوله و کفش مارک ها و علائمی رو دیده باشیم که ناآشنا هستند اما اگه بدونیم که این مارک ها چه اطلاعات گرانبهایی رو در اختیار ما میگذارند راحت از کنارشون نمی گذریم. خیلی از این علائم شناسنامه تجهیز ما به شمار میاد و از اونها میشه کلیات بسیار مهمی رو فهمید. سعی می کنم اینجا خصوصیات مارک های مهم رو شرح بدم.
برای شروع:

- ضد آب و ضد باد مقاوم
- دافع رطوبت
- نرم و با قابلیت ارتجاع


- ضد ساییدگی، ضد خراش و مقاوم در برابر پارگی
- نرم و سبک
- پایداری رنگ با نگهداری آسان
جبلي بازدید : 535 1390/05/25 نظرات (0)

مقایسه اجاق های مسافرتی


در حال حاضر چند نوع وسیله گرم کن تو بازار داریم

1- چراغ گازی؛
این وسیله تقریبا بیشترین تنوع و بیشترین مصرف کننده را در بازار داره. دلیلش هم استفاده راحت، قیمت ارزان و شعله مناسب هست. نوع قدیمی این گازها قابل شارژ بود. مثل پیک نیکی های خونگی. یه جا می بردی پر می کردی. هنوز هم پیدا میشه. اما به دلیل اینکه دیگه جایی برا شارژ اینا پیدا نمیشه از رونق افتاده. نوع رایج این اجاق ها مخزن های کوچیکی دارن که قابل تعویض هستن. می تونی با قیمت ارزون بگیری و عوض کنی. سوخت داخل این کپسول ها LNG یا هون گاز مصرفی کپسول ها است که ترکیبی از پروپان و بوتانه
نقاط ضعف:
1- کپسول این گازها هرجایی پیدا نمیشه. مخصوصا در سفرهای دور از شهر باید همراه داشته باشی
2- مصرفشون تقریبا زیاده. یعنی

جبلي بازدید : 197 1390/05/24 نظرات (0)

 

اکو توریسم چیست:

توسعه پایدارلغت Eco Tourism که فرهنگستان لغات با کمک سازمان میراث فرهنگی کشور آن را معادل طبیعت گردی معنا کرده است، از نظر ریشه لغوی از دو جزء Eco  و Tourism  ساخته شده است که که پیشوند eco  برگرفته از  ریشه ای یونانی به معنی آمیزه ای از مفاهیم محیط زیست و زیستگاه و tourism به معنای گردشگری است؛ این مفهوم بیش از هر چیز طبیعت را تداعی می کند.
در فارسی کلمه بوم را معادل eco  قرار داده اند و به نوعی به Eco Tourism ، «بوم گردی» نیز می گویند. (بوم = سرزمین و زیستگاه)  

جبلي بازدید : 154 1390/05/24 نظرات (0)

نکاتی در رابطه با پانچو



پانچو
پانچو همونطور که دارید می بینید یه لباس سرتاسریه که تقریبا همه جای بدن را می پوشونه. جنسش کاملا ضد آبه و میشه گفت اصلا آب بهش نفوذ نمی کنه.
حتما بادگیر همتون دیدید. بادگیر برای بارون های سبک و کوتاه مناسبه. زمان زیادی خشک نمی مونه و سریع خیس میشه. به همین خاطر برای سفرهای جنگلی و مناطق پرباران مناسب نیست. جنس پانچو شبیه به بادگیره اما خیلی بهتر. طوری که ساعت ها زیر بارون میشه باهاش راه رفت و تنها چیزی که ممکنه خیست کنه عرق خود آدمه.

قیمت
قیمت هاش متفاوته. نوع نظامی اوون که تو گمرک و حسن آباد پیدا میشه ارزونه. شاید حدود 10 تومن. جنسش خوبه. یعنی قابل استفاده هست و جواب میده. اما سنگینه. شاید 2-3 برابر نوع حرفه ای اون.
نوع حرفه ای و کوهنوردی این پانچو ها هم قیمت های متفاوتی داره. اما یه جنس خوب از حدود 20 تومن شروع میشه. خیلی سبکه و خیلی هم خوب کار می کنه.

کاربرد
پانچو علاوه بر کاربرد ضد باران کاربردهای دیگه ای هم داره مثلا:
1- به عنوان روکش چادر میشه استفاده کرد
2- به عنوان سایه بان (مخصوصا در نوع نظامی)
3- زیر انداز (ترجیحا استفاده نکنید)





جبلي بازدید : 271 1390/05/24 نظرات (0)

راهنمای خرید کیسه خواب

به نظر من 4 تا فاكتور اصلی در انتخاب كیسه خواب نقش داره كه دوتاش خیلی مهمه، یكیش یه خورده مهمه (از اون لحاظ) و آخریش هم كه یه فاكتور زنونه هست!
1. حداقل درجه حرارتی كه میشه از این كیسه خواب استفاده كرد. (واضحه و هیچ توضیحی نمی خواد)
2. وزن و حجم كیسه خواب. (به لطف پیشرفت تكنولوژی الان میشه به كیسه خوابهای جیبی هم امیدوار بود. اما واقعا بعضی از كیسه خوابا خیلی ظلمن! من خودم یه كیسه خواب دارم كه شده وبال گردنم! 66.6% حجم كوله پشتی و 43.9% وزن اونو به خودش اختصاص میده لامُروّت!)
3. قیمت كیسه خواب. :!:
4. رنگ كیسه خواب. (اینش دیگه به ما ربطی نداره!)

جبلي بازدید : 554 1390/05/24 نظرات (0)

نکاتی در مورد چادر مورد نیاز در طبیعت گردی

در مورد چادر :mrgreen:

چادر ها چند گروه هستند که خودتون بشمارید ببینید چند تاست :mrgreen: :

فنری : (یا دایره ای وقتی جمع میشه شکل یک دایرست)چادر فنری نسل اول چادر هایی بود که مورد استقبال عموم قرار گرفت .این چادر ها از پارچه ای ضد اب و سه فنر یک تکه تشکیل میشوند که باز و بسته کردن ان را براحتی میسر میسازد بطوریکه به راحتی باز و با یک حرکت فنی بسته میشود بسته شده چادر یک دایره را تشکیل میدهد بزرگترین مشکل این چادر ها حجم زیاد در هنگام بسته بودن سنگینی به خاطر فنر ها و اسیب پذیری و پاره شدن بخاطر تیزی لبه فنر ، انعطاف ناپذیری برای شرایط خاص نام برد البته مهمترین عامل زشت بودن ان است که باعث شده طبیعت گردان از این نوع چادر استفاده نکنند



کردن
جبلي بازدید : 774 1390/05/24 نظرات (1)

لوازم مورد نیاز در هر سفر

سلام...طبق صحبت هایی که با بعضی از دوستان داشتیم قرار شد که با توجه به هرنوع برنامه نسبت به معرفی لوازم مورد نیاز و مهم اون نوع برنامه اقدام کنیم تا دوستانی که تازه به جمع ما می پیوندند با سوالات کمتری مواجه بشند...از نظر و راهنمایی همه البته به صورت پیغام خصوصی (تا بحث خیلی شلوغ نشه) استقبال می کنم...

جبلي بازدید : 2225 1390/05/24 نظرات (0)


مرحله 1 : ساخت عرشه

اولین و مهم ترین گام است؟ محل سکونت! انتخاب flattest منطقه ای می توانید پیدا کنید ، با گروهی از درختان محکم برای استفاده به عنوان پایه و اساس است. برای ساخت عرشه ، اتصال محیط درختان با 2x8s ، با استفاده از پیچ و مهره های تاخیر در هر مفصل برای اتصال چوب به هم. ضمیمه girders و تیرچه های کف و پایان اتصال تخته سه لا درمان شده با فشار در بالا.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 108
  • بازدید سال : 678
  • بازدید کلی : 15,506