loading...
camp
جبلي بازدید : 95 1390/05/25 نظرات (0)

 

 

حركت به سمت جاهای خنك

می‌دانید فرصت تجربه سكوت،  شنیدن صدای جریان آب یك جوی،  نهر یا یك رودخانه این روزها غنیمتی است برای در امان ماندن از هجوم استرس ناشی از گرانی‌ها،  وضعیت مسكن،  اجاره‌خانه و... . اگر قصد یك مسافرتی را دارید كه می‌خواهید در آن طبیعت‌گردی نقش محوری داشته باشد یا دست‌كم بخشی از آن با استقرار در طبیعت همراه شود، بهتر است استان‌های آذربایجان غربی و شرقی،  اردبیل،  لرستان و كردستان را انتخاب كنید. دریاچه زریوار در كردستان نیازمند علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌زیست است و تا آن را نبینید نمی‌توانید برایش دل بسوزانید.

رودخانه‌های لرستان موقعیت بی‌نظیری دارند و جنگل ارسباران و رود ارس فرصت‌هایی برای چند روز تفریح و تجربه هستند. نورالدین هاشمی كه مبدع تور خودروهای 2دیفرانسیل است می‌گوید:« استان‌های غربی با توجه به موقعیت آب و هوایی كه دارند خنك‌ترند اما به هر مكانی كه دوست‌دارید می‌توانید بروید فقط به این شرط كه بدانید برای چه می‌خواهید بروید و در مقابل به آنجا چه ارمغانی خواهید برد.» این روزها معضل زباله، زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده  و مهم است اگر به طبیعت‌می رویم ارمغانی بهتر از زباله برایش ببریم!

چادری برای كمپ تابستانی

مهم‌ترین تفاوتی كه كمپینگ تابستانی با مدل زمستانی آن دارد در مكان‌یابی برای برپایی چادر است. برخلاف زمستان كه مكان برپایی چادر باید در نقطه‌ای بادگیر نباشد، در تابستان باید در نقطه‌ای چادرمان را برپا كنیم كه بادگیر باشد و در عین حال كمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. جنس چادر نیز برخلاف مدل زمستانی آن كه باید ضخیم و بادگیر باشد، بهتر است مناسب این فصل باشد، باید از چادرهای دو پوششی استفاده كنیم كه یك پوشش روی چادر با فاصله‌ای مناسب قرار بگیرد كه هم برای پوشش اصلی ایجاد سایه كند و هم موجب فضایی برای رد و بدل شدن هوا شود كه در نتیجه چادر خنك‌تر خواهد شد.

مهم‌ترین عامل دردسرساز برای طبیعت و زندگی ما، تولید زباله‌است. نورالدین هاشمی می‌گوید:«اگر اهل پایتخت هستید یك روز چهارشنبه بروید و جاده لشگرك به لواسان را خوب ببینید. دو روز صبر كنید و سپس روز شنبه به همان محل و همان جاده بروید. مطمئنا آن قدر زباله،  بطری خالی آب،  انواع زباله‌های به جا مانده از خوراكی‌هایی چون چیپس،  پفك و... خواهید دید كه منظورم برایتان روشن خواهد شد.»

زباله‌ها دو نوع هستند؛  برگشت پذیرها و غیرقابل برگشت‌. پس وظیفه ماست كه هم برای حفظ منظر و هم برای جلوگیری از آلودگی محل آنچه زباله قابل‌بازیافت است را با حفر یك چاله دفن كنیم و آنچه قابل بازیافت نیست را هم بسته‌بندی كرده و با خود به محلی بیاوریم كه سطل زباله در آنجا نصب شده است.

مسمومیت

نكته بسیار حیاتی در مورد كمپ تابستانی اینكه مواد غذایی برخلاف زمستان زودتر فاسد می‌شوند.

بنابراین حتما مواد زودفاسدشونده را از مقصد تهیه كنید تا مبدا. به هنگام استقرار نیز مواد خوراكی را در محلی بگذارید كه هم تابش نور خورشید را تجربه نكنند و هم گرمای كمتری به آنها برسد.

ضمن اینكه در تغذیه به‌خصوص به هنگام پیاده‌روی و كوهنوردی باید بیشتر از خوراكی‌های پر انرژی استفاده كنید.

آتش‌سوزی

زمانی كه ما آتشی را درست  می‌كنیم ولی بعد اوضاع از كنترلمان خارج می‌شود خطر آتش‌سوزی محتمل است.

زمان دیگری كه آتش برایمان دردسرساز می‌شود موقعی است كه بدون توجه زباله‌هایمان را در طبیعت رها می‌كنیم. 

مثلا ته شیشه‌ها و بطری‌ها معمولا قطورتر است و  سبب می‌شود درصورت تابیدن نور خورشید به آن مثل یك عدسی عمل كند  و بعد از مدت‌زمانی،  در حالی كه طبیعت در این فصل چهره خشكی دارد،  به سادگی حریق به وجود آورد.

 پس اگر كمپ می‌زنید حتما به فكر این قبیل اتفاقات باشید.

 

 

 

آفتاب زدگی

آفتاب‌زدگی خیلی ساده اتفاق می‌افتد. هم تابستان و هم نوع تابش نور خورشید سبب آفتاب‌زدگی و گرمازدگی می‌شود. گاهی ممكن است اساسا بخواهید آفتاب‌گیری كنید. به هر حال حتما از كرم‌های ضد آفتاب بهره ببرید.  آفتاب روی لوازم ما هم تاثیرگذار است.

به جز فاسد كردن مواد خوراكی اگر مراقب نباشیم نور آفتاب می‌تواند با تابیدن بر یك عینك آفتابی جامانده روی داشبورد  خودرو  یا حتی صندلی موجب آتش‌سوزی شود.

 

 

 

جانوران 

مارگزیدگی به‌عنوان یك اتفاق كمپ تابستانی محتمل است. پیش از اینكه مهم باشد شما محل گزش را بریده و خون زهرآلوده را بیرون بكشید لازم است بدانید مار گزنده ازچه نوعی بوده است.  اما در مورد مارها باید بدانیم كه سمی‌ هستند یا نه و اگر سمی‌اند چه نوع مار سمی هستند،  زیرا زهر برخی مارها روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد و برخی بر سیستم انعقاد خون. این نكات از این منظر مرور می‌شود كه شما برای این كمپ تابستانی، به جعبه كمك‌های اولیه خود یك كیت مارگزیدگی اضافه‌كنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 208
  • بازدید سال : 778
  • بازدید کلی : 15,606