loading...
camp
جبلي بازدید : 400 1390/05/25 نظرات (2)

 

علت حملات

سه دونده تصمیم به دویدن یك مسافت كوتاه در بیرون از انكوریج گرفتند و شروع به تمرین پایین رفتن در امتداد جویبار مك هیوچ در كوه های چوگاج كردند .بعد از بالا رفتن از كوه ، دونده ها پخش شدند و با تقلای زیاد و تمركز بر روی قدمهایشان مسیر را دنبال كردند. در مسیر آنها یك قطعه جنگل  انبوه توسكا كه در آن یك خرس قهوه ای مشغول كشتن یك موس بزرگ بود قرار داشت . خرس شوكه شده حمله كرد و در دم اولین دونده را كشت دومین نفر به كمك او رفت و او نیز به سختی مجروح شده سومین نفر با شنیدن هیاهو و سرو صدا متوجه این حقیقت شد كه دوستهایش مورد حمله خرس قرار گرفته اند ، مسیر را رها كرده و از یك درخت كوچك بالا رفت و آنجا باقی ماند تا زمانی كه تعدادی كوهنورد به او نزدیك شدند.

شوكه شدن( غافلگیری)  بزرگترین فاكتور در آغاز حمله یك خرس می باشد.

اسمیت می گوید : وقتی یك خرس قهوه ای در ابتدا وحشت زده می شود فقط سعی می كند كه از خود دفاع كند در تحلیل این داستان اسمیت می گوید: دونده ها چهار اشتباه بزرگ مرتكب شدند.

1-آنها در محدوده قلمرو خرسها شروع به  دویدن كردند .

2-آنها به هم نزدیك نبودند .

3-آنها هیچ وسیله دفاعی با خود نداشتند.

4- بی سرو صدا حركت می كردند.

جمع شدن همه عوامل با هم در یك زمان حمله را بوجود آورده است اگر انها با هم حركت می كردند، سرو صدا می كردند و اسپری فلفل به همراه خود داشتند حمله به احتمال زیاد هرگز رخ نمی داد.

شكار چیان، مستعد حمله!

تحلیل داده ها نشان می دهد  ازبین انواع مختلف طبیعت گردان كه از طبیعت آلاسكا استفاده می كنند شكار چیان بیشتر مستعد حمله خرس ها می باشندشكار چیان به طور معمول سرو صدا نمی كنند و آنها در حالی كه مجهز به استتار می باشند به ردیابی حیوانات می پردازند.اسمیت می گوید : شاید آنها مشغول صدا كردن با یك دستگاه تقلید صدای حیوانات صیاد باشندآمار نشان می دهد كه خرس ها گاهی به افرادی كه مشغول صدا در آوردن با مقلد صدای حیوانات می باشند نزدیك می شوند برخوردهای بسیاری در محل حیوانات مرده، توده های زباله ، شكار های خرس و یا لاشه های خورده شده اتفاق می افتد. با این حال به عقیده اسمیت دفاع  از لاشه های شكاراست كه اشتباه گرفته می شود«غذای سگ خود را كه در حال خوردن است از جلویش بگیرید و احتمالا او شما را گاز خواهد گرفت »شما می توانید هر كاری را با حیوانات در زمان های دیگر انجام بدهید. در حالی كه عكس العمل های دیگر به شما نشان می دهد با خود داری كردن از راه رفتن به سمت یك خرس و شوكه كردن او برروی لاشه شكارش امكان حمله خرس را بیش از 50% كاهش دهید

قهوه ای ها ی خیلی خطرناك !

آلاسكا دارای جمعیت حدود 7500 خرس قطبی ، 35000 خرس قهوه ای و 000/110 خرس سیاه می باشد با این حال خر س های قهوه ای عامل بیش از 86٪ كل حملات در این نقطه می باشند . رویارویی با خرس  قهوه ای 13 برابر خطرناك تر از خرس های قطبی و 22 برابر  خطرناك تر از خرس های سیاه می باشد. اسمیت معتقد است  كه  این اختلاف ناشی از عوامل زیادی است . خرس های سیاه بطور طبیعی از خرس های قهوه ای و گریزلی ترسو تر می باشند  و زیستگاه  خرس های قطبی به مناطق دور افتاده با تعداد  كمی از مردم محدود شده است. در مناطق با استفاده مشترك (مانند تمشك زارها ، جویبارها ی ماهی و مناطق شكار) انسانها با خرس های قهوه ای بیشتر از سایر گونه های خرس در تعامل هستند.

 

محل اشتباه ،زمان اشتباه

آمار نشان می دهد كه حملات خرسها در طبیعت فصلی می باشد  و تعداد حملات در پاییز در خلال فصل شكار بیشتر از بهار اتفاق می افتد . فصل تمشك تابستانه نیز زمان اوج برخورد دیگر بین انسان و خرس ها می باشد ساعت روزنیز  می تواند در اینكه حمله  چگونه شكل می گیرد نقش بازی كند.احتمال برخورد شما با یك خرس در طی یك پیاده روی شبانه در  مجاورت یك رودخانه پر ماهی نسبت به همان پیاده روی در طی روز در حالیكه سرو صدا می كنید بسیار بیشتر است.

اجتناب از حملات

جو می خواست  كه یك پیاده روی دوراز كمپ داشتند باشند و قبل از شبانگاه به كمپ برگردد او به سختی می توانست انشعابات متصل به مسیر حركت خرس  كه او دنبال می كرد را ببیند.مسیر آرام بود و او با عجله می رفت كه از باقیمانده روشنایی روز استفاده كند و در این زمان او باعث شوكه شدن یك خرس قهوه ای كه در آن نزدیكی  در حال استراحت بود شد. شوكه شدن خرس  ناشی از نزدیك شدن سریع در هوای گرگ و میش، باعث  شود كه خرس حمله كند.جو در ابتدا صورتش را به سمت یك دسته علف پایین گرفت خرس ابتدا شاسی كوله پشتی او راكه با نوار به پشت گردنش بسته شده بود  پیچاند و ضربات سختی به بازو و شانه هایش زد. جو بی حركت باقی ماند تا زمانی كه عصبانیت خرس فروكش كرد و آنجا را ترك كرد اودر حالی كه  مجروح شده بود  به كمپ بازگشت و شكرگذار است كه هنوز زنده است !

مسافرت در قلمرو خرس ها

اگر درزمانی كه  جو در قلمرو خرس ها بود با سروصدا حركت می كرد و یا از چراغ پیشانی كه در كوله خود داشت استفاده می كرد و یا یك كمی آهسته تر حركت می كرد شانس این وجود  داشت كه این حادثه به وقوع نپیوندد.حتی در طول روز هم در محدوده خرس ها بدون احتیاط  وارد نشوید مثل زمانی كه هدفون به گوش شماست. هوشیار باشید و از خط الراس ها  عبور كنید كه در واقع دید خوبی نسبت به نمای محیط اطراف خود داشته باشید هر وقت كه ممكن باشد عبور از لبه های مرتفع بهتر از گذر از دره های انبوه ، آبكند ها،مجراهای آب  و كناره های رودخانه می باشد.هنگامی كه در مناطق تغذیه خرس  مانند رودخانه های ماهی آزاد و تمشك زار ها راه پیمایی می كنید فوق العاده احتیاط كنید .

 

راه اندازی كمپ

چگونگی به پا كردن كمپینگ شما تعیین كننده این امر است كه شما خواب راحتی داشته باشید یا مورد حمله یك خرس جسور قرار بگیرد. دست كم ¾ یا بیشتر از خرس هایی كه وارد كمپ می شوند در فاصله زمانی 2تا 5 صبح زمانی كه مردم آرام وبی صدا در خواب هستند اقدام به این كار می كند . اسمیت می گوید:  من شب ها  خوب می خوابم چون یك حصار الكتریكی در اطراف كمپ راه اندازی می كنم. به گفته او جریان الكتریكی بعنوان یك  عامل بازدارنده خرس مورد بی توجهی قرار گرفته است.شما مجبور نیستید كه یك حصار قوی و گران (كه برای یك گله گاو طراحی شده است )راه اندازی كنید بلكه به جای آن از یك شارژر40 دلاری كه با دو باتری كار می كند ومی توانید در خانه های محلی استفاده كنید.

قدرت در تعداد است.

خرس  دوست ندارد كه بیشتر از یك را نفر ببیند . اسمیت می گوید ما می توانیم حملات خرس را در هنگام شكار یا پیاده روی با نزدیك به هم بودن  دفع كنیم. وقتی كه در زمین های هموار حركت می كنید شما می توانید 3تا 6 متر از هم فاصله بگیرید اما وقتی كه وارد بیشه ها می شوید باید گروهی حركت كنید .«تنها روشی است كه كار می كند» اسمیت تا به حال هیچ حمله ای از خرس را به دونفر یا بیشتر كه در یك منطقه باشند  ثبت نكرده است.او می گوید« به محض اینكه شما پخش شدید شانس به شما پشت می كند »

 

مقابله

زیست شناسان یك خرس گریزلی را از هلی كوپتربا تفنگ بیهوشی را مورد هدف قرار دادند سپس بر روی زمین فرو آمدند آنگاه  برای گرفتن نمونه خون  به خرس  نزدیك شدند، در حالی كه احساس می  كردند یك چیزی درست نیست! خرس یك باره تكان خورد  و دوباره تكان خورد ناگهان درست از فاصله 6متری به دو محقق حمله كرد.یكی از  زیست شناسان اسلحه كمری كالیبر44 خود را كشید  و چهار گلوله به سمت خرس شلیك كرد كه به سرعت و به طور مستقیم به سمت آنها می آمد یگ گروه ایمنی قبلا در كابین هلی كوپتر در نظر گرفته شده بود.در این هنگام آنها از بالا متوجه خرس زخمی كه سرگردان به دور خود می چرخیدند شدند طبیعتا دوباره به سمتش شلیك كردند بعد از بررسی خرس آنها متوجه شدند كه هیچ كدام از  گلوله های اولیه به نقاط كاری خرس اصابت نكرده است!

آیا اسپری و تفنگ  می تواند كمك كند ؟

اثر بخشی اسپری و سلاح گرم به عنوان عامل بازدارنده در حمله خرس وقتی كه در مقام استدلال و مقایسه بر می آیم متوجه می شویم كه هر دو مورد (اسپری و سلاح گرم) دارای امتیازات و معایبی می باشند.حقیقت این است كه مردم نمی توانند تحت شرایط استرس زا مانند حمله ی  خرس به طور دقیق شلیك كنند (مانند مثال  بالا) اسپری ها هم می توانند به عنوان عامل باز دارنده در این نوع حملات اثرات چشمگیری را داشته باشند البته  نه زمانی كه  كه اسپری در كوله پشتی موجود باشد ( كه معمولا نیز همینطور است )یا وقتی كه باد در خلاف جهت بوزد  اما اسمیت می گوید: در این مورد یك چیز قطعی است استفاده از  دست در مقابله با یك خرس وحشتناك بسیار سودمند و كار آمد است . برای نمونه ، اسپری یا سلاح گرم امكان انجام  حملات زیادی را به شما می دهد كه در واقع واكنشی اشتباه در مواجه شدن با یك خرس است  در حالی كه اسمیت می گوید همانطور كه عقب نشینی در مواجعه با خرس نشانه ترس می باشد ، ایستادن با اعتماد به نفس در مقابل آن ، این حس را به خرس منتقل می كند.همچنین می گوید: «ایستادن در برابر یك خرس وحشی نادر بسیار سخت است . ولی این موضوعیت  ندارد چرا كه مردم در چنین موقعیت ها یی بالاجبار عقب نشینی می كنند.»

وقتی كه همه این روش ها در مقابل خرس نا موفق بود آنگاه اگر شما به خرس شلیك كرده اید یا به سمت او اسپری زده اید و همچنان  در حال حمله به شما است هیچ گاه به پشت دراز نكشید و به جای آن بنا به  گفته اسمیت پشت خود را در معرض تهاجمش قرار دهید در ابتدای حمله ی یك خرس قهوه ای در وضعیتی قرار بگیرید كه پشت سرتان رو به خرس بوده و به جهت محافظت از گردنتان دست هارا دور گردنتان حلقه بزنید.در این حالت باز كردن پاها  به حفظ تعادل جهت محافظت از صورت در برابر حملات خرس كمك می كند. در این موقعیت  باقی بمانید به یاد داشته باشید اكثریت غریب به اتفاق حملات خرس قهوه ای به منظور دفاع از خود می باشد در این حالت خرس چنگ می زند ، گاز می گیرد و سعی می كند یك تكه ازبدن شما را بكند و با خود ببرد اگر حمله طولانی شد به طوری كه به چند دقیقه رسید  شاید بهتر آن باشد كه برگردید و مبارزه كنید.خرس های سیاه روش های متفاوتی دارند . اكثر حملات خرس ها ی سیاه به منظوركشتن  و غارت می باشد. به گفته اسمیت« شما همیشه باید مبارزه كنید .»

 

درسهایی كه باید یاد بگیریم.

مطالعات اسمیت نشان می دهد كه درصد زیادی از درگیری های بین خرس و انسان قابل اجتناب هستند اگر از قوانین ساده ای تبعیت كنیم.پیاده روی ، شكار و ماهی گیری در گروههای دونفره یا بیشتر، گروهی حركت كردن در مناطق با دید محدود، ایجاد سروصدا در زمان مناسب بخصوص هنگامی كه به یك بیشه زاری كه در مجاورت رودهای دارای ماهی قزل آلا می باشد نزدیك می شوید،همیشه یك عوامل بازدارنده برای مقابله با حملات خرس داشته باشید. (از قبیل اسپری فلفل،مشعل و اسلحه) . آمار نشان می دهد در بسیاری از درگیری ها  خرس ها فقط اقدام به دفاع از خود می كنند (هنگامی كه غافلگیر شده است) و هدفش خنثی كردن عامل خطر و رفع شدن آن است. آمار حمله خرس ها نشان می دهد كه مردم و خرس ها نهایتا یك چیز واحد را می خواهند و آن برگشتن به زندگی و قلمرو خود می باشد و اینكه نباید آنها را غافلگیر كرد‼

درصد شانس شما چیست؟

آمار اولیه از كیفیت حمله خرس ها نشان می دهد كه از تمام آسیب های وارده در حملات خرس به انسان 25٪جزئی،25٪ متوسط 25٪ شدید، و 25٪ كشنده است.

8 راهنمایی برای جلوگیری از حمله خرس ،

1- استفاده از نور در شب،

قدم زدن یا دویدن در تاریكی  بدون چراغ ، سرو صدا یا بازدارنده مناسب  معادل در خواست از خرس برای حمله می باشند. همچنین سعی كنید از محدود اصلی فعالیت های خرس ها دور بمانید .

2- دور كننده خرس سری خود را فراموش كنید ،

دافع خانگی از مواد سفید كننده ، گلوله های نفتالین و فلفل نمی توانند خرس ها دور كند. در حقیقت ، این مواد اغلب می تواند آنها را به نزدیك شدن به شما به  جهت بررسی بوی متفاوت تحریك كند.

3- در مقابل خرس قهوه ای تا زمانی كه به شما حمله نكرده ادای شخص مرده را درنیاورید .

اگر در حال حاضر بر روی زمین و زیر ضربات خرد كننده خرس قرار  دارید این ممكن است كه یك راه حل خوب به نظر برسد اما در بقیه اوقات انتخاب بدی است و ممكن است كه خرس را به جهت بررسی اوضاع به سمت شما جلب كند.

4-در نزدیك چادرتان غذا نخورید ، حداقل در فاصله 100 متر دورتر از چادر خود غذا بخورید .از ظروف مقاوم در برابر خرس ها برای ذخیره مواد غذایی خود استفاده كنید و آنها را دور از دسترس قرار دهید. همیشه به كمپ در حالی نزدیك شوید كه اسپری فلفلتان در دستتان آماده باشد.

5 – از اسپری فلفل به طور صحیح استفاده كنید

یك بار یك توریست آلاسكا از اسپری ضد  خرس به جای اسپری ضد حشره استفاده كرد به امید اینكه همان اثر را داشته باشد ‼ یاد بگیرید كه از اسپری فلفل به طور صحیح استفاده كنید و همیشه در دسترستان باشد.

6- لاشه شكارتان را در فضای باز آماده كنید :

لاشه شكار را به فضای باز كشیده و یك نفر از دوستانتان در مدتی كه شما شكار را پوست میكنید و قطعه قطعه می كنید مواظب اطرافتان باشید . در بعضی از مناطق صدای تفنگ برای خرسهای گرسنه مانند زنگ شام است.

7-از مسیر های حركت خرس ها اجتناب كنید.

با كمی دور شدن از مسیر حركت خرس ها و یا محل تغذیه آنها ، (مانند تمشك زارهای كوچك ) احتمال برخورد شما با یك خرس بطور قابل ملاحظه ای كاهش می یابد .

8-شكارتان را در مقابل خرس محافظت كنید :

شكارتان را در ظروف محفوظ از هوا نگه دارید و گوشت را از صخره ها و یا تنه درختان بزرگ آویزان نكنید« اكثر مردم نمی دانند كه خرس ها  صعود كننده های شگفت آوری هستند.»

 

منبع: سایت طبیعت و توریسم ایران

مترجم :مهندس عبدالحسین خسروی

نویسنده : Christopher  batin

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط کوهنورد در تاریخ 1391/06/29 و 1:01 دقیقه ارسال شده است

خیلی به کوهنوردی و طبیعت گردی علاقه مندم ولی امیدوارم هیچ وقت با خرسی مواجه نشم تا خودمو به مردن بزنم

این نظر توسط sheida در تاریخ 1391/06/11 و 2:49 دقیقه ارسال شده است

aliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 623
  • بازدید کلی : 15,451